Τι θα κερδίσει η επιχείρησή μου από τα Social Media;
Ημ/νία: 7 Απριλίου 2015 | by Αρσένης Πασχόπουλος
0Στις όχι και τόσο ανθηρές εποχές των τελευταίων χρόνων, το παραπάνω ερώτημα δεν τίθεται τόσο «κομψά». Συνήθως οι πελάτες το θέτουν ωμά: “θα έρθουν πωλήσεις ή απλά σε δουλειά θα βρισκόμαστε με ποσταρίσματα στα social media;”
Για τους ανυπόμονους έχω μια γρήγορη απάντηση: ΝΑΙ. Πολλές επιχειρήσεις μπορούν να ελπίζουν πως τα social media θα αποτελέσουν ένα κανάλι πωλήσεων. Η εμπειρία πελατών στο χώρο των εκδρομών, καταλυμάτων, σεμιναρίων, γυμναστηρίων, εστιατορίων, ειδών ένδυσης, ασφαλειών, έχει δείξει πως διάφορα εργαλεία πωλήσεων που θα εξετάσουμε παρακάτω, αλλά και η διαφήμιση στα social media «βγάζει τα λεφτά της». Ας δούμε όμως ποια άλλα οφέλη μπορεί να έχει μια επιχείρηση από την παρουσία της στα social media, τα οποία θα οδηγούν τον υποψήφιο πελάτη βήμα – βήμα στο να κάνει αγορές.
Αύξηση της αναγνωρισιμότητας για το προϊόν ή την υπηρεσία σας. Για να σε αγοράσει κάποιος πρέπει πρώτα να σε γνωρίσει. Τα social media έχουν αποδείξει ότι μπορούν να κάνουν την επιχείρησή σας γνωστή σε δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου γρήγορα και με χαμηλό προϋπολογισμό (η φράση αυτή μπορεί να ακούγεται ως ατάκα πωλητή αλλά πιστέψτε με, ισχύει). Αυτό είναι και το πρώτο βήμα ώστε να φέρουμε τον υποψήφιο πελάτη πιο κοντά στο να αγοράσει.
Την αναγνωρισιμότητα σε μεγάλη κλίμακα (και ειδικά όταν πρωτοεμφανιζόμαστε στα social media και δεν έχουμε αρκετούς likers) την πετυχαίνουμε με ένα μικρό σπρώξιμο μέσω διαφήμισης στα social media ή με διαγωνισμούς (εδώ το επιπλέον όφελος είναι ότι μαζεύουμε και στοιχεία όπως όνομα και email). Όταν αποκτήσουμε αρκετούς page likers, followers, group & channel members, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την δύναμη των «εμπνευσμένων» αναρτήσεών μας ώστε όσοι μας ακολουθούν να μοιραστούν το περιεχόμενό μας με τους φίλους τους και έτσι να γίνουμε γνωστοί σε ακόμη περισσότερο κόσμο.
Ενδυνάμωση της μάρκας. Τα social media μας δίνουν άπειρο χωρο-χρόνο, ώστε να προβάλουμε τα χαρακτηριστικά της μάρκας μας και να χτίσουμε μια εικόνα γύρω από αυτήν, προκειμένου να καταφέρουμε το περιβόητο positioning, να «τοποθετήσουμε» δηλαδή τη μάρκα μας στο μυαλό του καταναλωτή με ένα μοναδικό τρόπο έτσι ώστε όταν σκέφτεται ένα προϊόν να το συνδέει με την δική μας μάρκα.
Πως θα το καταφέρουμε αυτό μέσα από τα social media; Με κείμενο, εικόνα και video, θα δείξουμε το προϊόν μας, τον τρόπο που κατασκευάζεται, τα οφέλη από την χρήση του προϊόντος μας, πελάτες που χρησιμοποιούν το προϊόν ή την υπηρεσία μας, τον τρόπο που εξυπηρετούμε τους πελάτες μας, και φυσικά μαρτυρίες ευχαριστημένων πελατών. Ένα ξενοδοχείο για παράδειγμα, μπορεί να δείξει τα δωμάτια, την τοποθεσία του ξενοδοχείου, εκδηλώσεις στο ξενοδοχείο και στην γύρω περιοχή, τοπικά φαγητά, αξιοθέατα, εκδρομές, και φυσικά τις μαρτυρίες των ευχαριστημένων πελατών του, είτε σε ένα ηλεκτρονικό guestbook στο Facebook, είτε στο TripAdvisor, είτε βιντεοσκοπώντας τους ίδιους τους πελάτες να μιλούν για το ξενοδοχείο.
Η ενδυνάμωση της μάρκας λειτουργεί ως το επόμενο βήμα προς την πώληση. Και ακόμη και αν κάποιος liker δεν μπορεί να αγοράσει το προϊόν ή την υπηρεσία σας λόγο κόστους, μπορεί να λειτουργήσει ως «πρέσβης» (brand ambassador) αναμεταδίδοντας το περιεχόμενό που αναρτάτε στους φίλους του.
Πως φτιάχνονται τα χειροποίητα παπούτσια Prada
Δημιουργία βάσης δεδομένων. Το πιο διαδεδομένο εργαλείο με το οποίο δημιουργούμε βάσεις δεδομένων υποψήφιων πελατών είναι οι κληρώσεις και οι διαγωνισμοί, όχι μόνο στο Facebook αλλά και στα Twitter, Instagram, και Pinterest. Μέσω των κληρώσεων και των διαγωνισμών, οι χρήστες, είτε δίνουν απλά τα στοιχεία τους (κληρώσεις), είτε δίνουν τα στοιχεία τους αλλά «εμπλέκονται» και με την μάρκα μας μέσω π.χ. ερωτήσεων που πρέπει να απαντήσουν ή μέσω μιας ενέργειας που πρέπει να κάνουν με το προϊόν ώστε να λάβουν μέρος στο διαγωνισμό. Αν τρέξετε έναν διαγωνισμό με ένα ελκυστικό δώρο, τον διαφημίσετε σωστά, ενσωματώσετε μηχανισμούς και κίνητρα ώστε να κάνουν τους συμμετέχοντες να προσκαλούν και τους φίλους τους, οι συμμετοχές μπορούν άνετα να ξεπεράσουν τις χίλιες.
Εκτός από τους διαγωνισμούς, άλλοι τρόποι για να δημιουργήσετε βάσεις δεδομένων υποψήφιων πελατών είναι:
• Ένα Facebook newsletter tab όπου ο χρήστης δίνει το email του για να γραφτεί στο newsletter σας.
• Παρόμοιο είναι και το Facebook offers tab όπου ο χρήστης δίνει το email του για να λαμβάνει ειδοποιήσεις για προσφορές ή να εξαργυρώσει μια συγκεκριμένη προσφορά.
• Δωρεάν e-books ή webinars, όπου απαιτείται τουλάχιστον το email για το κατέβασμα του e-book ή για την εγγραφή στο webinar
• Για τα social media που δεν προσφέρουν την δυνατότητα tabs ή εφαρμογών για την εισαγωγή στοιχείων του υποψήφιου πελάτη, μπορείτε να αναρτάτε απλές ανακοινώσεις για τα παραπάνω (προσφορές, e-books, webinars) οι οποίες θα οδηγούν στο site σας, σε μια φόρμα εισαγωγής των στοιχείων που θέλετε να συλλέξετε.
• Αν είστε blogger, μπορείτε να βρείτε άλλα blogs τα οποία θα θελήσουν να φιλοξενήσουν (guest blogging) άρθρα σας και έτσι να «φέρετε» με αυτόν τον έμμεσο τρόπο πιθανούς πελάτες στο δικό σας blog όπου θα κάνουν εγγραφή με το email τους.
Δημιουργώντας με τους παραπάνω τρόπους βάσεις με emails, τηλέφωνα και άλλα στοιχεία υποψήφιων πελατών, μπορείτε να τους επικοινωνείτε νέα προϊόντα, προσφορές, εταιρικές εκδηλώσεις, αλλά και περιεχόμενο το οποίο θα δίνει στο κοινό σας προστιθέμενη αξία (χωρίς να πρέπει οπωσδήποτε να αγοράσουν).
Αύξηση της κυκλοφορίας προς το site. Η αύξηση της κυκλοφορίας προς το site σας, εκτός από το προφανές όφελος του να αυξήσετε τις πιθανότητες κάποιος να κάνει μια αγορά, έχει επίσης σαν αποτέλεσμα και την καλύτερη κατάταξη του site σας στις μηχανές αναζήτησης γιατί αυξάνει την επισκεψιμότητά του.
Ο απλούστερος και ο πιο ανέξοδος τρόπος για να κατευθύνετε τους επισκέπτες σας από τις παρουσίες σας στα social media προς το site σας, είναι το «εμπνευσμένο» περιεχόμενο των αναρτήσεών σας. Κάντε αναρτήσεις οι οποίες λένε την μισή «ιστορία», δίνοντας μια πρόγευση για το πόσο ενδιαφέρον, μοναδικό, χρήσιμο, διασκεδαστικό είναι το «κυρίως πιάτο» το οποίο περιμένει τον αναγνώστη αν πατήσει το link προς το site σας.
Αν όντως το περιεχόμενο έχει ενδιαφέρον για τον χρήστη, θα κερδίσετε διπλά: όχι μόνο θα κεντρίσετε το ενδιαφέρον του επισκέπτη στο site σας να προχωρήσει σε μια ακόμη ενέργεια (να μοιραστεί το περιεχόμενο με τους φίλους του στα social media, να δώσει κάποια στοιχεία του, να κάνει εγγραφή, να αγοράσει), αλλά θα αυξήσετε και την «έκθεση» της ανάρτησής σας σε περισσότερους χρήστες στο Facebook (το Facebook μετράει το χρόνο που μένει κάποιος χρήστης εκτός Facebook ακολουθώντας έναν σύνδεσμο, και αν αυτός είναι πάνω από κάποιο όριο, θεωρεί την ανάρτηση ως ενδιαφέρουσα και την προβάλει σε περισσότερα προφίλς).
Εκτός από «εμπνευσμένο» περιεχόμενο, ας δούμε ακόμη μερικούς τρόπους για να κατευθύνετε πιθανούς πελάτες από τις social media παρουσίες σας στο site σας:
• Τοποθετήστε το link του site σας σε όλα τα social media: όλα τα social media δίνουν (άλλα με εμφανέστατο και άλλα με λιγότερο εμφανή τρόπο) την δυνατότητα να δείξετε στους επισκέπτες σας ποιο είναι το site σας με link προς αυτό. Μην ξεχάσετε λοιπόν να εκμεταλλευτείτε αυτή την απλή αλλά πολύ αποτελεσματική δυνατότητα.
• Αναζητήστε σελίδες ή ομάδες οι οποίες θα σας επιτρέψουν να αναρτήσετε σε αυτές το περιεχόμενό σας έχοντας μια παραπομπή προς το site σας.
• Ανακοινώστε στα social media κληρώσεις και διαγωνισμούς που «τρέχουν» στο site σας.
• Δημιουργήστε ένα Facebook tab ή ένα Pinterest board με μερικές απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις, συμβουλές εγκατάστασης / συντήρησης, προτάσεις χρήσης, με ένα link προς το site σας για παραπάνω πληροφορίες.
• Τοποθετήστε την ηλεκτρονική διεύθυνση του site σας στο τέλος κάθε video που ανεβάζετε στο Youtube ή στο Facebook, ή σε κάθε παρουσίαση που ανεβάζετε στο Slideshare. Επίσης μπορείτε να τοποθετείτε links και σε επιλεγμένα σημεία των βίντεο (π.χ. σε ένα προϊοντικό βίντεο μπορείτε να έχετε ένα link την ώρα που εμφανίζεται ένα από τα προϊόντα σας προς την σελίδα του συγκεκριμένου προϊόντος στο site σας.
• Τοποθετήστε links σε όλα τα pins που κάνετε στο Pinterest.
• Κάντε διαφήμιση η οποία θα οδηγεί προς το site σας. Το ξέρω, πρέπει να πληρώσετε, αλλά αν έχετε σωστή στόχευση του κοινού σας και σωστό timing, θα έχετε αποτέλεσμα το οποίο μπορεί και να είναι μετρήσιμο, να γνωρίζετε δηλαδή πόσοι από αυτούς που κλίκαραν την διαφήμισή σας έκαναν μια π.χ. αγορά στο site σας.
Πωλήσεις μέσα από τα Social Media
Τέλος, για τους… «ανυπόμονους», οι οποίοι δεν θέλουν να περάσουν από τα «προκαταρκτικά» του χτισίματος μιας «σχέσης» με τους υποψήφιους πελάτες τους αλλά θέλουν να πάνε απευθείας στο κυρίως πιάτο των πωλήσεων, παραθέτω μερικές «τεχνικές»:
• Ενσωματώστε το site ή το e-shop σας στην σελίδα σας στο Facebook: μπορείτε να δημιουργήσετε ένα tab στο Facebook, μέσα στο οποίο θα «απεικονίζεται» το site ή το e-shop σας, έτσι ώστε οι επισκέπτες της σελίδας σας στο Facebook να το επισκέπτονται και να περιηγούνται σε αυτό, ακόμη και να κάνουν αγορές, χωρίς καν να φεύγουν από το Facebook!
• Κάντε posts, tweets, pins στα Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, με κωδικούς προσφορών, εξαργυρώσιμους στο site ή στο φυσικό σας κατάστημα.
• Κάντε διαγωνισμούς στα social media όπου όλοι οι διαγωνιζόμενοι θα παίρνουν ένα εκπτωτικό κουπόνι.
• Φτιάξτε ένα Facebook Offers tab (το είδαμε και παραπάνω σαν εργαλείο δημιουργίας βάσεων δεδομένων.
• Χρησιμοποιείστε Product Pins στο Pinerest ώστε να δείχνετε το προϊόν σας στην τρέχουσα τιμή του, την διαθεσιμότητά του, το e-shop απ’ όπου μπορεί κάποιος να κάνει αγορά αλλά και να ενημερώνετε για τις αλλαγές της τιμής αυτόματα αυτούς που έχουν κάνει repin το συγκεκριμένο προϊόν.
• Χρησιμοποιείστε στο Twitter ένα Website Card (όταν θα είναι διαθέσιμο σε όλες τις επιχειρήσεις).
• Χρησιμοποιείστε στο Twitter το “Buy Now” Button (όταν θα είναι διαθέσιμο σε όλες τις επιχειρήσεις) ώστε να διευκολύνετε τους surfers στο Twitter να κάνουν αγορές.
Εκτός από τα παραπάνω, με την παρουσία σας στα social media, θα ωφεληθείτε με έναν ακόμη σημαντικό τρόπο: «ακούγοντας» τους πελάτες και παρακολουθώντας τον ανταγωνισμό, θα μπορέσετε να αντλήσετε ιδέες για να βελτιώσετε τα προϊόντα σας ή να δημιουργήσετε καινούργια προϊόντα, βάζοντας την επιχείρησή σας μπροστά από τον ανταγωνισμό.
Διαβάζοντας όλα τα παραπάνω, ποιος από εσάς θα μείνει «άπιστος» σχετικά με τα οφέλη που μπορεί να κερδίσει η επιχείρησή σας από τα social media;